CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, May 24, 2009

meaningful memory with org asli; )



Sesampai dikg org asli, aku dan sahabat menyiapkan apa yg patut. tepat jam 930am, kami dibahagikan kpd foster family.aku dan seorg lain diberikan 3 family. satu beragama Islam manakala 2 lagi tiada agama..selepas bertemu mata sekejap kami meneruskan pgrm lain...bermula dgn Smart Kid(mengajar bdk2) kemudian kami mula berkenalan dgn lbh lanjut dgn keluarga angkat kami.tapi malangnya hanya satu family yg kami dpt jmpa sbb 2 lagi tak tahu kemana...ibu angkatku yg dipgl amek(emak), seorg yg mdh mesra.dia yg baru berusia 42 rupa2nya sdh bercucu.. activity ptg tu tak memerlukan kami bersama family angkat so aku juz jln2 tepi sungai,tu pun sbb ank2 org asli tu sibuk mengajakku..mmg seronok, tenang je suasananya.



keesokannya,selesai sj sarapan kami perlu menemui keluarga angkat kami utk merapatkan ukhwh sekaligus buat survey.aku bertemu ibu angktku, makcik Rima(tiada agama) dihadapan pentas so tak payahla kami ssh nak cr rumahnya.kemudian aku terus pula kerumah makcik Long(islam),lama juga kami berbual dan diakhirnya dia menghadiahi aku sebuah bakul mengkuang buatan tangannya sndiri.aku agak terharu..



masa lunch, tiba2 makcik Rima menghampiriku dan bertanya adakah aku memasak sendiri di Uia,aku jwb tidak sbb Uia mmg tak benarkan kami memasak dlm bilik.rupa2nya dia berniat utk memberiku beras bukit sebagai hadiah krn katanya tiada apa2 yg blh diberinya.tapi apa nk buat,takkan aku nk ambil pastu membazir.tak lama lps2 dia dtg lagi dan menghulurkan tikar mengkuang kecil juga hasil buatanya sndiri. aku sekali lg terharu.kami bru je jmpa sekejap mereka dh terlalu baik dgnku.bangga pun ada sbb hanya aku yg dpt hadiah dr ibu Boldangkatku...



tepat jam 130pm, mjlis berakhir dan ramai penduduk yg dah balik.aku lihat makcik Rima masih duduk disitu.selesai solat dan berkemas, aku bersedia utk tunggu bus di bwh khemah.org lain pun turut sama duduk disitu.Makcik rima pun ada disitu. kami berbual lagi.rupa2nya dia sengaja tak balik lagi sbb nk tgu bus kami sampai.pukul 230 bus dtg...aku melambai sayu makcik Rima. sedih juga sbb dia terlalu baik... dlm hatiku aku berdoa semoga Allah memberi cahaya hidayah padanya agar dia dpt merasai nikmat iman dan Islam...Insya Allah

0 comments: