CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, May 30, 2009

10 Subject Je?

Agak terkejut aku dgn keputusan Tan Sri Muhyiddin Yassin utk mengehadkan jumlah subject yg blh diambil oleh pelajar bagi menduduki SPM. yang menghairankan aku kenapa 10 je? Mmg ada rasionalny mengehadkan pengambilan subject tapi paling kurang biarlah 12 or 13. Bukankah Islam menyuruh supaya hari ini lbh baik dari semalam? Kalau seseorang pelajar mampu jadi jauh lbh baik kenapa nak di sekat. aku jadi terfikir bagaimana pelajar sekolah agama yg mengambil bidang sains, blh ke diorang nk ambil semua subject yang biasa diambil oleh pelajar terdahulu? mari aku senaraikan subject2 tu:

Bahasa Melayu, Bahasa Enggeris, Bahasa Arab, PSI, PQS, Fizik, Kimia, Bio,EST, Sejarah, Add Math & Math Mod (ni subject wajib bdk sains sekolah aku dulu. skrg tak pasti samaada subject2 berikut masih wujud atau dah dimansuhkan).

Agak2nya apa sbb tersirat disebalik keputusan mengehadkan pengambilan subject ni? Adakah kerana tahun2 kebelakangan ni ramai pelajar agama dari Kelantan yg mengungguli keputusan SPM dan bkn lagi pelajar asrama penuh dibawah kementerian? sbbnya hanya Allah and org yg buat keputusan je yg tahu...
Harapan aku agar kementerian menimbang balik keputusan tersebut samada menarik balik atau menaikkan hadnya kpd 12 or 13...

0 comments: