CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, May 19, 2009

Aku meniti di Titian Asli




ni kat Gapoi,kg kedua yg aku pergi.time ramadhan...
ni gambar aku dengan diorang masa kat Kg sg Songkok, Batang Kali...









yang ni plak salah seorang org asli yang aku smpt lawat rumahnya... agak mengejutkan sbb dia lbh muda dr aku sbnrnya...nampak matang dia kan?










Sekarang aku agak aktiv dengan Titian Asli Club. Aktif sekadar peserta dlm program yg diadakan jela. Tau tak kenapa Titian Asli ni best?






1st of all sbb ia merupakan sebuah club dakwah tapi bukan dakwah sebarangan orang tapi dakwah orang asli.sebelum aku join club ni aku alwaz nak gelak bila dengar org wat program kat kg org asli sbb masa tu aku tak tahu pun motiv diorang. Aku ingat diorang juz nak kenal budaya orang asli so aku rasa klakar. Until 1 day sufi ajak aku join 1 program diorang kat sg songkok, Kg Batang Kali. Dan yg paling wat aku lbh membara nak sama2 dalam Titian Asli bila aku dengar salah sorang anak org asli tu ckp yg dia org asli, bukan org Islam. Aku terfikir,diorang ni tak tahu ke yg org asli pun blh jadi org islam tanpa mengubah status dia sbg org asli. Rasa nak menangis pun ada bila tengok muka innocent diorang sbb bdk2 tu juz ikut agama mak ayah diorang.






So kalau nak dakwah focus utama mestilah mak ayah diorang n ni blh dikatakan problem besar sbb mentality diorang len. Most of them anggap islam agama bangsa arab. Manakala yang tak beragama pulak fikir agama ni punca perpecahan… mentality ni la yg perlu dibetulkan terlebih dahulu…dan aku anggap ni satu jihad…






so far aku dah pegi 3 kali kg org asli, n beberapa kali training. bagi aku ni satu pengalaman yg takkan aku dapat kat lain melainkan Titian Asli...






Ya Allah kuatkan jasad dan roh kami dalam perjuangan ni agar diakhirat nanti kami terlepas dari persoalan ini…

0 comments: