CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, June 8, 2009

Masih Adakah Lagi


Masih adakah lagi,

Insan seperti Rasulullah,

Yang sepenuh jiwanya hanya untuk Islam,

Yang seluruh raganya dikorbankann utk Islam,

Yang tinggi pekertinya hingga menjangkau awan,

Yang dihormati teman dan lawan...


Masih adakah lagi,

Insan seperti Siti Khadijah,

Wanita mulia kekasih Rasulullah,

Yang setia bersama dalam senang dan payah,

Akhlaknya qudwah hasanah tauladan ummah,

Menjadi contoh wanita terindah...


Masih adakah lagi,

Sahabat sesetia Abu Bakar,

Sanggup menjadi benteng saat Rasulullah hampir dipatuk ular,

Setia mendengar dan mengesah benar,

Tak takut walau terpaksa meredah sengsara,

Cekal hatinya bersama setiap masa dan ketika,

Demi menegak Islam agama tercinta...


Masih adakah lagi,

Wanita sehebat Rabiah Adawiyah,

Menolak cinta manusia demi hanya cinta Pencipta,

Hatinya penuh rindu membara,

Hingga tak terisi sedikit pun benci pada si durjana,

Setiap saat dan langkahnya hanya demi cinta yang utama...


Ya Allah,

Masihkah ada lagi insan sehebat mereka yang Kau janjikan syurga?

Masihkah ada lagi manusia seperti mereka,

Yang Kau beri ketenangan pada hati dan jiwa mereka,

Yang Kau kasihi dan rindui mereka,

Yang akan Kau sambut mereka disana dengan hati terbuka...


YaAllah,

Aku siapa untuk jadi seperti mereka,

Imanku senipis kabus didepan mata,

Peganganku pada agamaMu umpama lalang ditengah padang,

Pagiku tegak petang ku tumbang,

Semangatku lemah bagai air,

Dimana ada lurah disitu aku mengalir,

Aku inginkan akhirat tapi terlalu takut lepaskan dunia,

Aku ingin jadi mulia tapi malangnya aku sentiasa lupa,

Aku sentiasa menyesal dengan dosa tapi selalu pula mengulanginya...


Ya Allah,

Aku ingin jadi seperti mereka,

Hamba solehah penghias syurga,

Umat yang setia mengikut sunnahnya

Anak yang taat membahagiakan ibu-bapa,

Adik yang pengasih penenang jiwa,

Kakak penyayang pembantu utama,

Isteri yang patuh penyejuk mata,

Ibu mithali pengikat keluarga,

Sahabat yang baik peneman setia...


Ya Allah hanya bantuanmu aku perlu,

Bantu aku dalam langkahku,

Agar aku mampu jadi seperti mereka...


InsyaAllah masih ada lagi...

0 comments: