CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, June 13, 2009

I believe i can fly...





Hari jumaat yg menarik. Pagi2 lagi aku & 24 other students nk gi trip sehari ke 2 tempat yg berbeza tapi agak sama. Tmpat 1st kitorang pergi ialah ke MIATUniKL (Malaysian Institute of Aviation Technology and 2nd ke AirAsia. Nk tahu apa yg sama antara 2 ni. Miat ialah sebuah institute yg mengajar bakal2 air-craft engineer. Kat situ student2 tu akn blaja camne nk baiki pesawat dari sekecil2 pesawat sampailah yg plg besar(xla plg besar kot,mcm kcik je). AirAsia plak msti sume org dh tau kan so fkir la apa persamaannya ye. Kami dibawa masuk ke satu hall yg menempatkan mcm2 jenis pesawat yg digunakan utk proses pembelajaran..






Agak memalukan bagi aku yg kurang pengetahuan am bilamana aku baru tahu yg engin kapalterbang rupa2nya juz tersangkut kat wings dia. Aku ingatkan adala lagi kat bwh badan kapal terbang tu. And x sangka gak minyak pun duk kat wings je.Masa tu la aku rase bersyukur sgt sbb aku belaja Laws, drpd blaja enginering yg penuh dgn practical. Byk sgt wayar, x pening ke diorg? Tapi lain org lain minatnya kan. Ada org menyampah belaja Laws sbb byk kena hafal case, statute n principle pastu nk relatekan pulak dgn masalah yg baru timbul. Tapi benda tu la yg wat aku suka sgt blaja Laws..x caye try la blaja best. tapi best2 pun result aku still x mampu nk menggempakkan diri sndiri... Eh apa aku melalut kat law plak ni.aku nk ckp sal kplterbang la.









2nd trip kotorang kat AirAsia kat Sepang.Seram gak nk masuk sbb security ketat sgt. Nk no Ic la, pastu nk confirmkan dgn ofis samada nk benarkan kitorang masuk tanpa pas or setiap org kena pakai pas sbb diorg ingat kitorang dtg 15 org je. so pas xckp. walaupun pas x ckp tapi jgn ambik umno ek(lawak bdk kecik)





Boring gak tunggu hampir 15 mnt. Masa menunggu tu ada la beberapa steward n stewardass yg lalu.Rasa nk gelak pun ada, otot muka diorg dh xleh nk ubah ke? dari jauh senyum manis memanjang.siap sapa mesra lagi..kalau dlm flight no wonder la dh tugas diorg ni kat luar.Tapi tu menunjukkan betapa hebatnya training yg diberi kat diorg.







Dh dpt masuk kamipun dibawa ke setiap classroom utk training pramugara/i tu. Tiba2 teringat citer Awan Dania sbb diorg brlakon kat situ. mcm2 benda diorang belajar. dari cara makeup,jalan,serve, sampailah mcmmana nk control emegency situation. yg plg klaka bila msk ke grooming room(blik makeup) uncle yg guide kitorang ckp "ok this is the place where they learn how to paint their face" perkataan paint tu wat kami tergelak. cat ape yg diorang gune ek.hahaha.







Benda yg plg best masa trip tu ialah time gi lawat tmpt pilot training. kami dibenarkan masuk ke satu tmpt yg aku gelar UFO(sbb rupa mcm ufo) Dlm tmpt tu rupa dia exactly mcm kokpit kplterbang.And dgn teknik computer kita blh nampak suasana sebenar seorang pilot nampak. mmg best sbb aku blh duduk kat tmpt co-pilot so nmpk lbh real.instructor tu tunjuk mcmmana nk bw kpltrbg dr stat berlepas sampailah kami mendarat balik. n siap dia blh ubah cuaca n waktu bg membolehkan pilot feel n experience mcm2 jns condition...lagi rasa real sbb ufo tu akan bergerak mengikut keadaan contohnya time landing, bdn ufo tu akan senget kedepan seolah2 kita duduk dlm flight yg nk landing. mengikut instructor tu pilot yg berpengalaman pun diwajibkan dtg training setiap kali blik dari bw flight sbb tkut diorg lupa skill2 masa emegency...mcm best je kan? tiba2 rasa nk jadi pilot.hahaha berangan la ziey,bkn kena byr pun kalu berangan byk...

0 comments: