CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, November 14, 2009

Novel Yang Mengharukan

Dalam kesibukan mentelaah buku-buku pelajaran, sempat lagi zie selit masa zie dengan menghabiskan pembacaan sebuah novel yang pada pandangan zie sangat istimewa. Kalau masa zaman sekolah menengah dulu novel keluaran Alaf 21 menjadi kegilaan kini ada novel baru yang sangat hebat penulisannya, punya nilai yang sangat tinggi serta pengaruh yang sangat besar bagi zie.
Dari mana zie dapat novel tu bermula pada 11hb 11 yang lalu bilamana seusai menjawab exam paper subject Public International Law, zie dan kawan-kawan, Rai, Nabila and Atiqah mula melangkah ke café… Sedang seronok berborak tentang kepayahan soalan Public International Law sebentar tadi, akhirnya Atiqah mengeluarkan sebuah novel dari begnya. “Rai, saya dah habis baca dah, Tq sangat…Best giler novel ni, saya siap menangis lagi” zie yang sedang mengadap Atiqah terpinga2 kerana zie masih tak dapat lihat novel apakah yang dibicarakan mereka. Melihat zie yang memandangnya dengan dahi berkerut, Atiqah mula mempromot, “zie bacalah novel ni, best sangat, awak mesti nangis punya” zie tanpa lengah terus mencapai novel tersebut, Novel Sejarah Islam: Sultan Muhammad Al-Fateh Penakluk Konstantinopel, “nak nak,
hari tu masa Convest niat nak beli tapi tak cukup duit.”


Kalau tanya siapa pun mesti kenal siapa Sultan Muhammad Al- Fateh, kisah seorang pemimpin Turkey yang digambarkan dalam satu hadith Rasulullah yang bermaksud,


‘Kota Konstantinopel hanya akan jatuh ke tangan seorang pemimpin yang baik, yang memimpin tentera yang baik serta mempunyai rakyat yang baik.’



Kalau mengikut hadith tersebut, memang payah untuk kita percaya bahawa telah wujud seorang yang mampu memenuhi ketiga- tiga krateria tersebut. Pemimpin-pemimpin Islam terdahulu memang baik tapi sukar mancari yang mempunyai tentera dan rakyat yang juga baik. Buktinya sebelum Sultan Muhammad Al- Fateh menawan Konstantinopel, sudah terlalu ramai yang berusaha tapi menemui kegagalan. Antaranya Saidina Ali Bin Abi Talib, Muawiyyah Bin Abu Sufian, Sultan Sulaiman Abdul Malik, Khalifah Harun Ar- Rasyid, Sultan Beyazid dan Sultan Murad, ayahanda Sultan Muhammad Al-Fateh.


Semangat zie makin berkobar-kobar untuk membaca novel tersebut kerana sebelum ni zie hanya tahu sedikit saja tentang Sultan Muhammad Al-Fateh, tu pun dari pembacaan artikel-artikel dan dari ceramah- ceramah. Tapi jarang yang bercerita tentang sejarah hidup sehingga saat kematiannya. Atiqah yang sedang seronok bercerita tentang novel tersebut tiba-tiba mengeluarkan satu statement yang menggamatkan, “Zie, saya rasakan saya suka la nama ni,” Zia yang seolah faham maksudnya terus menyampuk, “awak jangan kata yang awak nak bagi nama anak awak Muhammad Al-Fateh sebab saya dah lama cop semua nama-nama pemimpin Islam, Muhammad Al-Fateh, Salahuddin Al-Ayyub, Iskandar Zulkarnain…” ayat zie belum lagi habis nabila pula menyampuk, “hei, jangan nak mengada, saya pun dah cop tau.” Kegamatan kami membuatkan Rai bersuara, “Kalau korang hantar anak korang belajar kat UIA sume, nanti mesti satu kelas nama sama…” Dan akhirnya ketawa kami terburai juga, memecahkan kesuraman café.


Saat kami melangkah keluar café, Atiqah mengingatkan zie, “zie, kalau nak baca, jangan start malam ni tau, study land law dulu. Sebab kalau start baca susah nak stop” “eh mestilah, nanti habis exam sume zie baru baca,hehehe”.

Sesampai di bilik dan selesai je solat maghrib zie terus menyelak muka surat pertama novel tersebut, kononnya nak baca mukaddimah je, tapi akhirnya dari satu muka surat ke satu muka surat zie baca, perasaan ingin tahu makin menebal. Malam tu pukul 2.30 zie masih tak mampu tidur, akhirnya zie sambung pembacaan hingga pukul 3.30 pagi. Keesokannya pukul 6.30 pagi seusai solat subuh zie capai lagi novel tersebut hingga lah tepat pukul 8.30 zie berjaya menghabiskan bacaan novel setebal 318 muka surat tesebut. Nampaknya janji zie untuk baca lepas exam tak mampu ditunaikan. Setelah habis baca barulah zie rasa aman lalu zie mula membaca buku land law kerana esok zie akan menghadapi final exam paper land law.
Antara part yang zie suka ialah:

*Ketika penasihat agama Sultan Muhammad, Syeikh Syamsuddin Al Wali berkata kepada Ayahanda Sultan Muhammad Al-Fateh(ketika sultan Muhammad masih kecil):
“Wahai Sultan Murad, pada firasat saya, bukan Tuanku yang membebaskan kota Konstantinopel, tapi anak yang dalam buaian itu”

*Ketika Sultan Murad, Sultan Muhammad Al-Fateh dan Syeikh Syamsuddin Al Wali menyamar sebagai peminta sedekah untu melihat sendiri sikap rakyatnya.

*Syeikh Bayram (penasihat agama Sultan Murad serta guru Syeikh Syamsuddin) mendapatkan bantuan Allah bagi menghidupkan orang yang mati setelah seorang Paderi besar Rom mempersoalkan hadith nabi yang bermaksud, “ulama-ulama di zaman kamu seperti nabi-nabi Bani Israel” katanya sekiranya hadith tersebut benar maka pasti ulama zaman ini boleh menghidupkan orang mati sebagaimana yang mampu dilakukan oleh Nabi Isa. Niat pederi tersebut adalah untuk memesongkan akidah orang Islam terutamanya ulama-ulama agar mereka tidak percaya hadith Nabi. Dan dengan batuan Allah sepenuhnya, Syeikh Bayram Berjaya menghidupkan orang yang telah mati. Melihat keadaan tersebut paderi tadi terus mengucap dua kalimah syahadah dan beliau telah menjadi salah seorang panglima tentera ketika pembebasan Konstantinopel.

*Ketika Sultan Muhammad Al-Fateh dan tentera-tenteranya melayarkan kapal-kapal perang sebanyak 70 buah melalui jalan darat, sesuatu yang mustahil pada pandangan manusia tapi Berjaya dilakukan dengan izin Allah.

Rumusan yang dapat zie beri tentang novel tersebut, ia sangat hebat dan dapat beri pengaruh yang besar. Jauh lebih baik dari baca novel tentang cinta yang sangat-sangat menghayalkan. Kepada yang belum baca, bacalah anda takkan menyesal…

0 comments: