CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, November 3, 2010

2 ceter 1 kisah



Kisah pertama

Johari, seorang pelajar hensem jurusan agama... banyak ilmu agama yg dia tahu. Dari bab hukum fiqh hinggalah pd ilmu usulnya... Malangnya dia punya pendapat tersendiri bila di tanya tentang wanita.

"aku bukan apalah,aku bukan anti sgt pompuan tudung labuh tp aku tak leh tgk la. Aku terbayang2 betapa hipokritnya dorg. Pakai tudung labuh pastu berlagak ayu. Pastu taknak bercinta konon. Padahal takde sape nk...kalau yg bercinta plak,tak boleh langsung nk mesra sikit. dosa la, Allah marah la...yang dorang bercinta tu tak rasa pulak berdosa. Taknak sentuh2 tapi dlm telefon manja mengalahkan minah rempit..." berang betul si Johari bila ada sahabatnya yg sibuk memuji seorang pelajar bertudung labuh. Kemarahannya berpunca dari kejadian 2 tahun lepas. Dia mula kenal cinta dan cinta pertamanya dengan seorang pelajar sekelasnya yang bertudung labuh. Segala ciri yang disebut dlm marahnya, itulah ciri2 wanita tersebut. Malangnya ketika dia baru saja membina harapan untuk hidup bersama wanita tersebut, wanita itu berkahwin dengan seorang lelaki lain jurusan al-Azhar. Cintanya ditinggalkan begitu saja.

Kini Johari menyambung kisah cintanya dengan wanita biasa. Bertudung ala kadar yang kadang2 sekadar menutup rambut dan leher tp dada terdedah menunjukkan segala perhiasan. memang sekali pandang kekasihnya sekarang jauh lebih cantik (dari segi luaran) berbanding yg dulu. Dan yg paling penting baginya wanita tu tak hipokrit. Bila dia rasa nk jerit, dia jerit...bila dia nk bermanja langsung dia tak segan silu. bergesel bahu, berpegang tangan hingga tahap boleh diajak membonceng motor bersama. Itulah dia wanita yang dia kasihi sekarang. Itulah wanita yg diharapkan untuk dijadikan kekasih. Yang boleh dia bergembira dengannya. Bukannya yang nampak baik tapi tak setia...

Hari berganti hari tahun berganti tahun, pasangan merpati dua sejoli ini akhirnya menamatkan pengajian mereka. Dek kerana terlalu cinta, Johari akhirnya meminang wanita tadi yg dipanggil honey. Namun tatkala berita pertunanagan mereka sampai ketelinga sahabat2nya, ramai yg kurang gembira dgn berita tersebut.

"Joe,kau yakin ke nk kawin ngan honey? kau kena ingat isteri kau bakal jadi ibu untuk anak2 kau. Aku tau la manusia tak sempurna, tapi bab agama kau kena cari yg terbaik. kalau tak sempurna dr segi fizikal boleh terima, tapi kalau hal agama dia remehkan, cane dia nk didik anak2 kau nanti?..." ujar Yusof, sahabat Joe plg akrab.

"kau ni, bukan nk support aku, kau kutuk pulak si honey tu...kau tak boleh hakimi dia dari segi luaran tau. yg penting dia sgt baik. dia yg sentiasa bersama aku waktu susah senang. pasal dia yg pkai tudung tak brape besar tu, aku tak kisah. Nanti dh kawin aku didik la dia. Aku jugak yg akan dpt pahala. lagipun aku da serik ngan wanita yg nampak baik ni. hampeh sume tuh..."

"Kau ni kan anti betul ngan pompuan tudung labuh kan...tak baik macam tu. mungkin Nora dulu tak setia dgn kau, tp jgn kerana dia kau nk burukkan sume yg bertudung labuh..."Yusof seakan tak puas hati..

"aaahhh...aku tak kisah,yg penting aku akan kawin ngan honey n aku akan didik dia. aku ada ilmu yg cukup utk jadikan dia jauh lebih baik dr situdung labuh tu..." Joe semakin bongkak...

"lantak kau la joe...aku da nasihat...kau pon da besar...fikir la sendiri..." Yusof kecewa...

Akhirnya Joe selamat menikahi honey. sebagaimana pasangan lain bulan2 pertama perkahwinan, hidup mereka umpama disyurga. Joe menerima honey seadanya. menerima sikap honey yg acuh tak acuh ttg agama juga sikapnya yg terlebih ramah ngan lelaki(sikap yg baru dia sedar setelah berkahwin)...

Setahun berlalu,kini honey sudah mengandung 7bulan...mereka mula melakar kisah yg lebih indah...dan saat itu Joe tahu dia perlu mula berusaha mengubah honey sebagaimana dia berjanji dgn dirinya sebelum kawin.

"yang, abg nk nasihat sikit boleh...abg tengok yang pakai tudung putar2 tu,mcm tak sempurna la. terdedah sgt...apa kata abang beli yg besar sikit..." kata Joe dgn wajah plg manis...

"abang da mula la tu ye...dulu abg kata nk terima sy seadanya...ni nk suh sy jd alim ulamak ni kenape plak?lau abg nk yg tudung besar, abg kawin la ngan ustzah,kenapa dulu pilih sy?"bentak honey penuh marah...

Joe terdiam...sayangnya pada honey buat dia terfikir utk membiarkan saja dan mengharap masa yg akan mengubah isterinya...

Tahun demi tahun berlalu, honey tetap dgn gayanya. kini Joe pun sudah tidak memikirkan ttg niat megubah honey. anak perempuan mereka yg kini sudah berumur lima tahun juga dididik dgn gaya honey. Dihantar ketadika yg ada pendidikan muzik. kononnya muzik mampu membuatkan kanak2 lebih cerdas berfikir. ternyata Joe tidak mampu membuat keputusan apa2 kerana semuanya sudah dirancang rapi oleh honey...



Kisah kedua



Yusof, lelaki yg sgt memntingkan kesempurnaan agama...kerana merasakan dirinya tidak begitu hebat dlm bab agama, dia benar2 tak berani mencari wanita yg akan jadi ibu anak2nya.. Saat dia betul2 teringin utk kawin, dia jadi resah.

"aiseh...umur aku da 27 tp tak ada calon lg nk kawin ni...macammana ni..." Yusof runsing sendiri...

Kerunsingannya akhirnya diluahkan kepada ayahnya yg tercinta...

"ayah, sy rasa sy da bersedia nk kahwin...tapi tak ada calon la ayah...tak reti la sy nk bercinta2 ni yah..."

ayahnya tersenyum mendengan pengakuan anaknya...

"ayah akan tolong cari...kau nk yg mcmmana?cantik?kaya?" ayahnya cuba menguji...

"xkisah la rupa tu yah, sedap dipandang cukup...yang penting dia mestilah memenuhi ciri2 seorang ibu utk cucu2 ayah nanti..."ucap Yusof ikhlas...

"lau yg macam tu, ayah da ada calonnya...anak kawan ayah...baik sungguh budaknya...bertudung labuh,kuat agamanya...terlalu cinta pada tuhannya, dan terlalu kasih pada rasulnya..."

kata2 ayahnya buat dia tersenyum lebar...

"apalagi yah, jom la merisik" kata yusof taka sabar...

"kau taknak tahu ke rupa dia mcmmana?"kurang2 tgk dari jauh dulu sebelum merisik...

"ala, xyah la...sy xkisah sgt pon...ciri2 islamic yg dia ada da wat sy berkenan..."

akhirnya rombongan merisik dihantar...berdebar2 juga jantung Yusof utk menatap wajah wanita yg dipuji2 ayahnya...dan saat dia menjeling sekilas kewajah orang yang membawa sedulang air ke ruang tamu, dia benar2 terpana...

*************************************************************************************

Kini setahun berlalu perkahwinan mereka...Yusof dan Zulaikha ke sebuah pusat membeli belah utk membeli brg2 utk baby mereka yg bakal lahir 3 bulan lg..sedang2 mereka sibuk membelek cd2 bacaan al-Quran utk mereka dengarkan kepada anak yg sedang dikandung Zulaikha, Yusof terkejut dgn sapaan sahabat lamanya Johari...

"oi,kau kawin tak gitau aku ea?minggu lepas aku jumpa faizal,dia cakap da dekat setahun kau kawin..."

"aku nk gitau kau tp ms tu kau kt UK,sibuk dgn PhD kau kn..kau pegi UK pon xckp kt aku"

"aku bkn nk smbg blaja sgt,isteri aku yg desak.katanya nk bg environment omputeh skit kt ank aku tu...lawak tul alasan dia akn...tapi ok gak,leh aku smbung blaja...eh,mane bini kau?nk kenal gak ni"

"tu,pkai tudung ijau tuh..."

"yang tudung labuh tu ke?pandai gak kau cari ye...cemburu aku tengok...hahahaha"

"ayah aku yg cari tapi aku syukur giler r dpt dia...tak sangka,aku hanya harapkan kesempurnaan agamanya tapi aku dapat yg terlalu sempurna dari segala segi...syukur sgt..." kata Yusof dgn sambil merenung isterinya dari jauh dgn penuh bahagia...

"aku benar2 cemburu dgn kau sof...aku da jadi suami yg gagal...isteri aku lepas kawin da jd makin teruk dari sebelumnya...aku tak mampu buat apa2 dah..." kata Joe penuh penyesalan...

p/s:

~sehebatmana pon ilmu agama yg kau miliki,kau tak mampu beri hidayah kpd sesiapa sbb hidayah milik Allah...

~carilah pasangan hidup kerana hebatnya agamanya,bkn pd fizikalnya...janji Allah pasti berlaku,bilamana kau memilih agamanya,pasti kau akan dpt segala2nya insyaAllah...

0 comments: