CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, January 9, 2011

Jom hijrah...


Hijrah kearah kebaikan itu payah,
Banyak duri ujian kau harus harungi,
banyak lorong sepi kau harus lalui,
Banyak ragam insan harus kau hadapi,

Hijrah itu sakit,
Darah dari luka dosa lama akan terus mengalir,
perlu kau basuh dan rawat,
perlu kau ubati agar kau jd kuat.

Hijrah itu derita,
saat kata nafsu kau ingkari,
saat keinginan hati kau ketepi,
saat hanya redha Allah engkau cari.

Jalan menuju hijrah mungkin payah,
mungkin sakit,
mungkin derita,
tapi hujungnnya bahagia.

Hijrah itu cukup bahagia,
Kau lalui sungai yang akan mencuci dosamu,
Kau lalui taman yg harum dgn aroma keberkatan,
Kau akan hiasi dirimu dgn emas keredhaan...

Saat itu segala payah, sakit dan derita perjalanan seolah tak pernah terjadi.
keresahan akan hilang,
kesepian akan terhapus...
Hanya ketenangan dan kegembiraan milikmu,

oleh itu sahabat...
Jangan pernah takut untuk berhijrah kpd kebaikan,
Jangan pernah segan dekati Tuhan,
Kerana itulah fitrah kehidupan...

Friday, January 7, 2011

Ziey masih hidup...




Assalamualaikum...


Sudah sekian lama zie tinggalkan rumah theonlywan ni...sudah terlalu lama tak melakar kata hati di skrin purple ni...Mungkin dek ke'busy'an yang melampau. Dan juga terdorong dengan faktor kemalasan yang memuncak.


Ziey masih hidup...


Sebaris ayat pendek sekadar untuk sedarkan ruang sepi ni, untuk memberi signal bahawa rumah theonlywan ni sekadar ditinggalkan sementara. Bukan selamanya.


Emmmm apa and dimana harus zie mulakan???


Sekadar mengingatkn diri tentang status sebagai seorang pelajar...Ya masih lagi seorang pelajar Universiti Islam Antarabangsa...Kini zie sudah di tahun 4. InsyaAllah ini adalah semester akhir untuk Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang. Tapi ia bukanlah semester akhir zie di bumi UIAM. Kenapa? Kerana insyaAllah zie akn sambung setahun lagi untuk Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang Syariah. Dan InsyaAllah jika dipermudahkan urusan maka Mei 2012 akan jd bulan terakhir zie sebagai pelajar di UIAM ni...Cepat sungguh masa berlalu...Seakan baru semalam zie menangis di telefon awam di Kolej Zainab Matric UIA PJ.


Sebagai pelajar tahun akhir yang bakal menggenggam ijazah pertama bulan Oktober nanti,sudah pasti zie antara orang yang sedang dilanda kegelisahan. Mana tidaknya subject final year begitu menguji jiwa. Assignment yang bertimbun umpama helaian daun kering musim gugur.


Dan yang paling buat zie takut ialah expectation lecturer yang terlalu tinggi. Kalau dulu hafal beberapa kes untuk support arguement mungkin sudah cukup untuk memperolehi almost full mark, tapi sekarang segala-galanya perlu double and triple. Tambah sakit jiwa bila dalam ramai2 lecturer, kita dapat yang sangat demanding. Kalau boleh dia nak kita luahkan kembali segala apa yang dia beri dlm lecture hall. How come? i'm not a robot or computer...tp ini lah hakikatnya,dia ingin jawapan,bukan alasan...


Kita sebagai pelajar akanlebih rasa tertekan bila memikirkan bukan kita sendiri sahaja yang mengharapkan kejayaan kita tapi terlalu ramai orang yang ingin melihat kita berjaya. Ibu bapa, adik beradik, saudara mara and jiran tetangga. Semua menunggu untuk melihat gambar kita dipentas dengan menyarung jubah graduasi.


Ya Allah, aku pohon dariMu yang Maha Kaya lagi Maha Berkuasa, kurniakanlah aku, ibu-bapaku,adik beradikku, sanak saudaraku, guru-guruku dan sahabat-sahabatku kejayaan yang cemerlang didunia dan akhirat... Ameen...